Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2014

Sedih

Lelaki. Mana pandai tunjuk sedih. Entah bagaimana mereka control hati, mereka jarang luahkan rasa sedih. Tak macho konon-kononnya. Putus cinta, lelaki akan tumbuk dinding dua tiga kali, menjerit dan pergi main snuker dengan member. Itu je.
Perempuan. Memang pandai tunjuk sedih. Entah bagaimana hati mereka, luahkan sedih dah jadi tabiat. Tak gadis la kalau tak beremosi. Putus cinta, meraung dua tiga jam, tumbuk tumbuk bantal, pergi makan, masuk bilik sambung menangis, pergi mandi, menangis bawah shower, jumpa kawan-kawan, cerita sambil menangis, balik, menangis lagi. Itu je.
"Jangan cengeng sangat, itu pun nak menangis," kata lelaki pada perempuan.
"Jangan ego sangat, lega kalau menangis," balas perempuan pada lelaki.
Tapi tunjukkan atau tak, pendamkan atau tak, rasanya tetap sama. Rasa yang buat kau sesak nafas, rasa yang membunuh segala logik, rasa yang akan menghilangkan segala rasa. Rasa macam celaka.
Lelaki atau perempuan, bila tiba masanya akan diberi banyak …

Jatuh Suka

Salam sejahtera.
Jatuh suka dengan jatuh cinta ini benda-alah yang berbeza sebenarnya. Kau boleh jatuh suka hari-hari, tapi belum tentu boleh jatuh cinta hari-hari (dalam skop perhubungan lelaki-perempuan). Maksud kat sini, adalah perkara normal kalau kau dah ada teman lelaki/perempuan, mahupun dah ada suami/isteri, kau jatuh suka dekat orang lain. Jatuh suka kat pelakon ke, jatuh suka kat ofismate kau ke, jatuh suka kat kawan kuliah ke, jatuh suka kat mamat/minah mana entah yang caring ke kau tak pasal-pasal dalam twitter/fesbuk mahupun whatsapp. Jatuh suka ke member pasangan kau pun ada.
Benda tu normal. Cuma bila kau tak kawal. Akan jadi jatuh cinta. Yang itu jadi kesalahan sikit atau pun boleh mendatangkan ribut taufan dalam hubungan kau yang sedia ada. Boleh mendatangkan curang dan skandal.
Sebab itu penting bagi kita yang lelaki, tak kiralah kau dah kahwin ke belum. Always take care pasangan kau. Caring ke dia tu biar selalu. Always alert. Kalau boleh, jadikan hari-hari kau ber…

Membuka Ruang Penulisan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Tahun 2014 ini kami ingin membuka ruang penulisan seluas-luasnya kepada semua pembaca Terfaktab yang mempunyai bakat dalam bidang penulisan untuk menulis di bawah penerbitan Terfaktab. Kami merasakan hal ini amat penting untuk memeriahkan lagi industri penulisan kreatif di Malaysia ke tahap yang lebih baru dan dinamik.
Kami membuka ruang untuk kalian menulis novel berunsurkan cinta yang lebih kreatif, berkonsepkan gaya Malaysia yang lebih realiti dan menyelitkan konflik menarik untuk menjadi tatapan bacaan berjuta pembaca Terfaktab di seluruh Malaysia.
Hantarkan manuskrip anda berupa dua bab awal karangan anda kepada kami melalui emel ke publishing@terfaktab.com . Atau, anda boleh menghantar karangan penuh yang mengandungi 40,000 hingga 60,000 patah perkataan juga ke email publishing@terfaktab.com
Jika anda rasa penulisan berunsurkan cinta bukan gaya anda, usah risau. Kami juga menerima untuk anda menghantar novel berunsurkan pengembaraan, sci-fi,…

Of Queen Control and Self Respect

Relationship was built upon a lot of weird foundation

One of the weird foundation is trying too hard on holding back gracefully. Although you're suffocating inside.

Actually, holding back is good. Holding back means you're respecting the foundation of the relationship you've built upon and willing to give and take although sometimes you'll realize that you're giving in too much.

But as a human, we were built with limits. You have to understand and put a benchmark to your limits. Tolerating is good. I even encourage friends and family to tolerate relationship because relationship means endurance, a marathon, not a sprint.

But someway somehow, you might want to look back and let your partner play their part carefully so that your self-respect is well preserved within the scope of your own relationship.

Those people who's suffering from queen control usually is less dominant in nature. Maybe they're adapting or leading the life of a pacifist. Whatever the fuc…