Kenapa Kau Suka Dia?


"Aku suka dia sebab dia adalah dia!"

Apa maksud kau yang dia adalah dia?

"Aku just suka dia, kerana dia adalah diri dia yang sebenar. Yang aku boleh terima. Dia adalah sebahagian diri aku"

Lelaki sering memberikan jawapan yang seakan seperti di atas. Ia seperti bait-bait dalam lagu I Knew I Love You oleh Savage Garden. Bertemu dengan cetusan hati. Apabila dada seseorang lelaki itu berdegup secara tidak sekata dengan sebuah pandangan pertama. Itu lah cara seseorang lelaki sejati menemukan cinta. Ia tidak sama dengan lelaki yang 'sekadar cuba mencuba'. Mungkin lah ada, tapi ia boleh di katakan terpencil.




Namun, perasaan cetusan hati dari lelaki itu juga boleh terjadi kepada yang bukan pandangan pertama. Ia pernah berlaku dan akan terus berlaku kepada kawan-kawan, kawan sekerja, sekuliah, kawan lama, dan kenalan-kenalan. Malah ada juga yang terjadi kepada sepupu dan saudara jauh. 

Kalau kau tanya aku, adakah cetusan hati itu senang terjadi atau tidak. Aku akan jawab sebagai TIDAK. Dan cetusan hati itu tidak boleh di samakan dengan istilah Crush. Kerana crush itu untuk perempuan. Ia sebenarnya tidak boleh di gunakan untuk lelaki. Kerana, perempuan mempunyai jiwa yang lembut. Fragile. Mudah tersentuh. Beralun. Maka mudah untuk perempuan kerap Crush kepada seseorang lelaki. Tetapi, lelaki tidak!

Semua orang tahu hati lelaki bagaimana. Keras dan.. ya, puaka. Kadang-kadang busuk hati. Yang tidak busuk hati itu mesti cukup solat lima waktu. Kehkehkeh.

Jadi, apa kejadahnya crush bagi lelaki? Aku rasa kita kena letakkan istilah baru untuk cetusan hati lelaki ini. Sebab cetusan hati lelaki, bagi aku jarang berlaku. Kita namakan sebagai.... Touch.

Dari touch inilah terjadinya scene dialog di atas. Ia seolah seseorang lelaki itu tiada alasan lain untuk men-describe-kan kenapa lelaki itu menyukai dan menyintai kekasihnya. Kalau crush (perempuan), kita akan dapat reason seperti ; 'Dia hensem, muka macam Jung Hung Yun, Kim Hung Ju, Ju-On, susu cap junjung, badan berketak, baik hati sebab belanja, pandai belajar, banyak duit dan sebagainya'. Ataupun kerana suka dengan Leplep kerana kelakar melihat fanpage 1000 orang menyukai Leplep barangkali.

Mungkin kita boleh beri excuse kepada lelaki yang menyukai perempuan kerana kecantikkan. Ya, kecantikkan itu realiti. Tapi, semua lelaki rasanya sedar bahawa kecantikkan perempuan itu tidak kekal. Besok lusa sudah tua, besok lusa kena simbah acid, besok lusa gara-gara salah produk pencuci muka, muka keluar tompok-tompok hitam, keluar radang dan sebagainya. Tak menyesal ke muka dah elok-elok, tapi sebab nak cantik punya pasal, tiba-tiba kena effect yang sooooooooo... Nauzubillah, tak baik kutuk ciptaan Tuhan. 



I love you because i know my future is only with you.

Frasa di atas selalunya timbul apabila seseorang lelaki itu ada keyakinan dan jaminan. Keyakinan kerana percaya bahawa perempuan yang di cintainya itu akan menjadi miliknya. Jaminan kerana perempuan yang di cintainya itu telah memberi balasan kepercayaan kepadanya. Itu saja.

Tapi, aku terus-terang nak cakap. Kau boleh lupakan semua apa yang aku cakap tadi kalau kau seorang lelaki yang tiada ;




Duit.

Love needs money. But, money don't need love.

Kalau masih ada yang katakan tanpa duit pun boleh bercinta, berkahwin dan beranak-pinak zaman sekarang. Sila-silakan ringankan tangan bagi penampor sepam-dua.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
aku perempuan tapi aku pun tak tahu sebab apa aku sayang bf aku. heheh.
Wadi AR berkata…
sgt sukar aqram
ayue! berkata…
lagi enak di baca dengan lagu suggestion=D
Apple Xander berkata…
yeay! syg aqram!! atlast jmpe gak laki yg ckp duet tu penting..loves cant do anything without money..coz bila nk bcinta pon kne gne dwet gak kan3? topup, kua mkn n so on ;p
❤ winter ツ berkata…
cinta dah tak semanis zaman p.ramlee. heheh
Atiqah Wadiah berkata…
love need money tuh mmg sgt2 stuju..klu x der duit, nk beli susu n pampers anak pakai hape?pakai daun??huhu
CXopportunities berkata…
suka gile entry ni :) best3! minta share la ye. :) tq!
Unknown berkata…
well..gua lelaki..n betul..love needs money..everything needs money but money is not everything..pada gua duit tu sekadar keperluan, bukan kepentingan..hell yeah, kawin nnt beli susu anak, lampin, barang dapur n sebagainya..n semua perlukan duit..satu persoalan diminda gua, andai kata awal perkahwinan semuanya ckup, di tengah perkahwinan di timpa ujian sampai tak berduit..will my wife love me n tak merungut dgn ujian Allah s.w.t?
that's why gua slalu kata pada ex-ex gf gua yg tinggalkan gua dulu yg gua nie org susah yg sekadar mampu menyediakan keperluan yg gua terdaya, biar gua mati asal anak bini gua tak mati..tp sorang2 tinggalkan gua sbb kata mereka, LOVE WITHOUT MONEY IS USELESS..tp diorang lupa, yg Umar r.a seorang khalifah yg hanya mampu menyediakan rumah kecil utk isterinya..kerana hanya itu kemampuan yg telah dia usahakan sekeras yg mungkin..kerana rezeki semuanya dari Allah s.w.t.. :)
mmg duet pnting.. :) nice post.

ntah napa yana syg bf yana.huhu.. pelik.haha
Tanpa Nama berkata…
duit bukan segala2nya...
tapi segalanya perlukan duit....
aku penah hidup dalam 2 situasi...

1st..takde duit (bukan xde tak byk mn) tapi aku jarang nak bsedih...tp time ni aku sllu harap agar byk duit2 aku,supaya aku bole bli macam2..xpyh pk htg n apa2..

2nd.aku dpt apa yg aku mahu,segala pmintaan aku dpenuhi,tp sygnya dia tak penah ada masa utk aku.apa yg dia mampu lakukan penuhi khendak aku...kdg2 aku t'pk aku kwn ngn laki org ke?x,dia single,tp kje dia perlukan komitment yg sgt tgi.,..penah aku bgtau aku xhepi,walaupun pmntaan aku dia penuhi tp aku sunyi..dia dgn muke pasrah pun bkata 'ni je yg mampu aku lakukan'

then aku bljar utk bsyukur apa yg aku miliki...
pada aku duit mmg sgt222x penting...tp klu kita xgembira pun sume tu xde makna..
tpulang pd msg2..tp kita mn boleh dpt sume yg kita mahukan kan?
apa yg ALLAH beri pasti yg terbaik...
tp sekarang aku masih keliru..
sama ada pegi @ terus bsama dia....
aqram kau ada idea? ;p
AlongUsop berkata…
baru aku tau..
die mintak putus sebab aku takde duit la ni?..
Tanpa Nama berkata…
@Unknown
meh kapel ngan aku meh encik anon :]
AsyieqiN Rkey berkata…
hhaha,,ayat alst mantap!love needs money..money don't need love..>.<
AlexiaAqram berkata…
duit memang penting.

tapi, aku tak kata BANYAK duit perlu. kadang2 dengan sedikit duit saja, cinta itu boleh berjalan.

ye dak?

tapi kalau langsung tiada duit, sampai bila nak bermadah mulut manis? ingat boleh pakai ke?
amira_hasrori berkata…
ada duit aku shopping, tkde duit aku window shopping je. heh. totally out of topic :D
akak eskrem berkata…
Tanpa nama @6.24am: setuju dengan ur statement. I know sumone yang mungkin duit takde masalah, my mum pun suka, rekemended lagi. But i feel like i cannot feel anything. I sendiri rasa cannot move on. For me, duit tu penting. But i'm scared my parent still judge sumone based on how much money can spend. Duit tanpa happiness, tak ke mana gak kan? Huhu
shida berkata…
wahai lelaki2 sekalian...thats y lah pompuan zaman sekarang ni belajar sekang mata, nak kerja bagus2..MONEY beb..
sebab kami sedar ada possibility husband belum mampu ikut kehendak kami lagi2 shopping..ho3~~
lgpon sebagai bakal isteri solehah(Aminn)kami nak bantu sang suami ni sara hidup seharian bila dan berumahtangga nt..

yup haku suka dia sbb dia hensem, baik...sweet..stalker..ha3~~
semoga berjodoh dengan dia~~
motif(hargai isteri anda..) ha3~~
Tanpa Nama berkata…
aku suka ayat last kau. HAHA
yanntulis berkata…
terbaik aqram :)
aku setuju cinta ,mmg perlu duit . bukan2 byk2 cuma sekadar perlu untuk mengkataliskan cinta tu.
Unknown berkata…
@Tanpa Nama

omak ai..mcm tu lak..kekeke..cinta takkan dtg kalau tak dicari, namun cinta tetap akan hadir andai Allah merestui.. ;p
nots berkata…
kalau takde duit camne kau nak tanggung anak binik kau kan ? kesian kang mati kelaparan . HAHA .
cinta , cinta jugak wey . ekekeke . D:
nots berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata…
@gigi lawa
memang betul doe...
aku rasa xbest walaupun duit byk..
duit bole dicari tp kebahagiaan tuh yg penting..
kau tahu?dulu aku makan nasi ngan ikan sepat masin je,nikmat dia mcm kau makan benda plg mahal dlm dunia..
sekarang boleh makan apa saja.asal terlintas kt kepala (halal ok) tp xsama pun nikmat ngn makan ikn masin tuh...
@aqram
mmemang la betul..
tp kalau tahap langsung xde duit tuh mmg melampau la beb...
setakat ayt,try wt sirap guna ayat tu tgk sirap tu manis ke tidak..
klu thp gitu campak lombong jela hdup pun perabiskn beras makbpk..
hehehehe...
yunZatie berkata…
aqram..kalo lelaki tu cakap dia rasakan kita sebagai bakal isteri dia n yang akan kandungkan anak dari benih dia..seyes ke x apa yg dy ckp or sekadar berkata kata ? plez need ur opinion as a guy
AlexiaAqram berkata…
yunz,

kau boleh percaya cakap lelaki itu kalau ;

1. dia dah ada kerja tetap
2. dia dah ada kenderaan (kereta/motor)
3. dia dah ada rumah (sewa/beli)

kalau lelaki yang cakap tu masih belajar, sekolah lagi, kerja apa takde. buang masa saja untuk kau percaya.
Tanpa Nama berkata…
aku stuju jugak la dgn entry ni..cinta memg perlukan duit tp x bermaksud dlm kuantiti yg bnyk...sbnr nya, smuanya guna duit skrg ni..x bermaksud cinta je..btul x??hehehe..duit tu hanya kepentingan bg seseorg untk trus survive..asalkan cukup keperluan asas harian, ok la tu...hehehe.. =P
Tanpa Nama berkata…
opsss silap...keperluan..hehee..
Tanpa Nama berkata…
dulu, aku pernah dengan dia.
tapi tak lama pun, pastu putus.
sebab dia boleh terima smula ex-gf lama dia..
puii~ sial la..
so aku tarik diri..

lelaki, kalau boleh simpan dua buat apa buang satu, ye x?

tapi pas aku undur diri, dia single semula, gf dia tu wat hal smula.
then dia nak sambung semula dengan aku. aku sayang dia tapi pelik sebab da tak boleh nak terima dia macam dlu.
patut ke aku try bagi chance, sedangkan sayang aku da tak macam dlu kot.
aqram ko ada pape idea dak? ^^,
Ibu Ammar berkata…
hahaha.

mmg betul. perempuan mmg selalu CRUSH. walaupun dia dah ada steady bf.

oh kalau lelaki panggil TOUCH eh?.. macam touch n go la plak. :p

jangan bercinta kalau TAK ADA DUIT. nak call pun luak kredit ringgit-ringgit sehari, lom campur sms, skype (bil internet, elektrik).

duit tu perlu, kalau takde duit memang boleh runtuh segala cinta langit pun.

bukan nak banyak duit sampai berbakul2, tapi biar cukup untuk zaman SERBAPAKAIDUIT ni. kehkeh
Alexia Aqram berkata…
buat tanpa nama 11.06am

kau dah takde lelaki lain ke selain ex-bf kau tu?

setakat sayang, apalah sangat. sayang kau tu, berharga dalam perasaan je. realitinya, kau sebagai perempuan hidup kat muka bumi ni sebab kau kena bergantung. dan ada banyak tempat kau boleh bergantung. cari saja yang sesuai, dan yang baik.
Cinderella Rapunzel berkata…
eja kecantikan, hanya dengan 1 huruf K di tengah..bukan "kecantikkan"

=D

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.