Satu Mesej. Satu Peringatan. Satu Kefahaman.

Straight to the point.

Kita jarang membincangkan masalah cinta mengikut etnik dan bangsa. Kebanyakkan perbincangan dalam Terfaktab banyak merujuk kepada cinta masyarakat Melayu, Bumiputra Sarawak dan Sabah. Ini kerana kebanyakkan antara kita menggunakan satu bahasa yang di fahami dalam blog ini iaitu, Bahasa Malaysia.

Jadi, ada tak pembaca dari bangsa lain di blog ini? Ada tapi mungkin seketul dua. Jadi, tak berapa nak ambil berat sangat.

Tapi, kadangkala bila menyentuh perihal percintaan bangsa lain. Agak menarik minat kita juga. Yang terbaru, berita mengenai seorang lelaki berumur 22 tahun iaitu Alviss Kong yang telah membunuh diri dengan terjun dari bangunan. Tragik? Ya, sebab dia terjun bangunan kerana breakup dengan girlfriend dia.

Tragik? Bagi aku, itu bukan tragik. Tapi, ass-hole.

Kalau ada orang cakap aku tak hormat si mati, aku rasa ini bukan masalah tak hormat si mati. Ini adalah kerana aku tak hormat dengan kematian membunuh diri sebab putus cinta.

Sekali lagi aku ulang. Membunuh diri kerana cinta adalah ASS-HOLE. Mungkin juga LAME-ASS. Bodoh. Stupid dum dum mak kau berak keluar ketam.

Kalau suicide-bombing, itu desperate and brave. Suicide-mission, itu untuk WINRAR. Suicide sebab education, pressure, dipaksa and etc. Itu sebab struktur polisi dan ketidaktahanan mental. Semua yang ini, aku rasa masih ada excuse. Tapi, kalau sebab cinta memang..... hish, tak larat dah nak memaki.

Dan, aku tegaskan. Ini bukan masalah bangsa dan rasis. Kalau ada orang Melayu Islam yang bunuh diri macam tu jugak, pun sama labelnya. ASS-HOLE. Bukan saja dapat cercaan dari manusia, malah dari Tuhan Maha Pencipta. Kasihan? Bukan kasihan pada si mati, tapi kasihan pada mak bapak si mati yang kena tempias.

Apa benaknya sampai perlu membunuh diri kerana cinta tak terbalas, cinta yang putus, cinta yang di gantung terhadap SESAMA MAKHLUK atau MANUSIA? Apa kebaikkannya? Bagi aku list sebab-sebabnya.

Sebab supaya boleh buat pasangan hidup kau rasa serba salah dengan apa yang terjadi?
Heh, bangang. Sampai mana boleh serba salah? Setahun dua ya, bila dah lama-lama, dia akan move on kepada dunia yang lebih menggembirakan. Lupakan terus kisah lama dan kesalahan lalu. Make a new life. Siapa yang mahu hidup dalam kesalahan dan keperitan?

Sebab supaya orang di sekeliling lebih bersikap menghargai bila dah bunuh diri?
Bullshit. Lagi orang menyumpah seranah adalah. Menyusahkan. Hutang tak bayar. Janji tak tunai. Mayat nak kena angkut bersihkan. Duit habis sia-sia untuk uruskan mayat si mati yang bunuh diri.

Aku tegaskan lagi sekali. Bukan aku tak hormat si mati. Cuma aku nak tanya, kenapa perlu membunuh diri? Tak boleh ke mati macam normal, hidup normal ikut atucara seorang manusia. Takdir? Okeh, fine. Salahkan takdir, kepala bana kau, padahal kau buat tak guna akal, kau nak salahkan takdir dan Tuhan. Setan mana ajar kau?

Ini sebenarnya mengingatkan aku satu peristiwa lampau yang terjadi pada jiran aku yang meninggal kerana kemalangan jalan raya. Perempuan. Dia putus cinta, lepas jumpa BF dia, BF dia dump dia. Dia balik rumah pecut kereta tak ingat dunia, cilok sana cilok sini, last-last cilok bawah lori. Bukan lori langgar dia, dia bawak laju ke arah lori, macam seolah nak bunuh diri. Mati di situ juga.

Bila nak kebumi si mati, macam-macam mulut mengata untuk tentukan sama ada si mati ini mati kerana kemalangan atau sebab bunuh diri. Pak Imam dah pening kepala, aku yang jadi tukang angkat keranda ni pun sakit bahu nak menunggu diorang berbincang. Kawan aku budak hospital pun merungut susahnya doktor kata nak sambungkan balik kaki yang terputus.

Last-last, demi maruah keluarga. Si mati tidak di tanam secara asing seperti yang selalu di lakukan untuk mengkebumikan mereka yang mati kerana membunuh diri. Syukur.

BF dia apa cherita? Mula-mula je sedih, rasa bersalah dalam 6 bulan pertama. Merayu-rayu mintak maaf kat family si mati. Bila lepas setahun, tengok-tengok dah tunang dengan orang lain. Heh.

Jadi pengajarannya,

JANGAN JADI BAHALOL. JANGAN JADI POYO. JANGAN JADI KAKI KIPAS ARTIS. eyh?

Chalo!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
kisah laki top-up gantung diri tu pun sama. yg lagu"selagi ada rindu" tu. kerana cinta. aku terfaktab. bbisa la gak smpi xdpt nak move on bertahun. tapi pegangan kepercayaan itu lagi penting.

bg aku la, cintai pencipta kita,dan mak/ayah kita dulu. mereka yg bunuh diri ni telah membelakangi benda yg utama. hubungan tu dah la blm ttu dapat naik pelamin tapi kaw2 gak nak frust, atleast fikir pasal keluarga.sebelum suicide.


memang rasa suicide tu ada. sampai bole rasa nak ikat diri sendiri kat rel kereta api dan biarkan digilis bersepai. tapi was it worth it dengan someone yg bukan membesarkan kita?kesian famili mereka, sebab ada anak lame ass mcm tu.
AlexiaAqram berkata…
aku rasa benda2 bunuh diri ni ada serba sedikit dari pengaruh media iaitu filem/drama percintaan maha karut dari korea, siam, latin dan filipina.

tak bley blah kdg2 aku tgk. haishhh.
Adam berkata…
Aku memang tak suka betui bila org bunuh diri sbb cinta. Dah mati, apa dapat. Kot ye boleh menjelma jadi hantu, bunuh GF/BG kita xpe la gak.
-.-
Hellioz berkata…
sebab gwa suka

gwa bagi like sedas and

SUPERFUCKINGDOUBLETHUMBSUP siap caps

lock untuk entry ini.

sekian.
Gigi Besi berkata…
its hard to believe ramai yang terfikir nak bunuh diri bcause putus cinta. ermm.
Tanpa Nama berkata…
atas sebab apa pon org tu bunuh diri tak kira cinta ka pelajaran ka masalah hidup ka. dia tetap ass hole. ASS HOLE!!
Tanpa Nama berkata…
atas sebab apa pon org tu bunuh diri tak kira cinta ka pelajaran ka masalah hidup ka. dia tetap ass hole. ASS HOLE!!
Tanpa Nama berkata…
ini olang yang jatuh bangunan tatak tau ka dia jatuh atas keleta olang. haiya, kesian lor keleta itu tak dapat insulan meyh.
TheBentPencil berkata…
@Alexia: ha, terbaik post!
funny thing is pasal Alviss Kong, kat suicide note FB die, berlambak orang cina komen.
hampir semua kutuk2 apa yang die buat.

paling aku terkesan ialah

"your mom carry you nine months, give birth to you, take care of you for 20+ years and now you jump like that? are you not grateful to her?"

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.