Confession of Love : Kalau dah sayang luahkan sahaja lah.

Ehem. ehem. Kali ni nak bagi tips cinta ah. Dah lama kot aku tak tulis tips cinta kat sini. Macam tajuk kat atas. Is about confession of love. Tak kira ah kau nak luahkan kat seorang awek or seorang pakwe. Is still a confession of love.

Kalau kau dah sayang sangat kat dia. Pergi lah luahkan sebelum si dia dikebas orang. Kau jangan melopong plak kalau dia kena kebas dengan orang sebelum kau confess. Masa tu baru lah kau nak menyesal 7777 kali kenapalah aku tak luahkan sejak dulu lagi. Entah-entah yang dia kapel sekarang ni dengan aku. Bukan dengan budak tu. Yes. Itu major factor why I confess at the first place. Tak nak esok lusa tup tup dia dah kapel aku nak menyesal menangis dalam bilik.

Don't hope too much when you trying to confess. Sebab kalau kena reject tak ada lah sakit sangat hati kau tu. Kalau kau dapat rasakan yang si dia akan tolak cinta kau akhirnya just hope for 5% yang dia akan terima kau. Berharap kepada 5% itu. Jangan berharap 95% yang si dia akan terima kamu unless dari awal lagi si dia ada tanda-tanda jatuh cinta kat kau.

*do you want it to be like this all the time?*

Kalau lepas kau confess tu. Tiba-tiba si dia ignore kau. Dari boleh berkawan then putus kawan sebab kau confess. He doesn't deserve for you even for a friend. Apa dia ingat dia hot sangat sampai putus kawan lepas kau confess? Dia lah yang patut rasa rugi hilang kawan macam kau. I am pretty sure. There is a much more BETTER guy willing to be friend with you.

Kau akan rasa lega lepas kau confess tu. Kau akan rasa hati kau in peace. Betul. Sebab aku rasa macam tu lepas confess. At least he already know the feeling. Let him know. Tak ada apa yang nak dimalukan pun. Unless kau luahkan rasa sayang kau tu kan jantina yang sama dengan kau. Ok itu menakutkan.haha.

*you should know that there is some boy out there who's going to like you for everything you are. Including those parts of you that even you don't like. Those are going to be the things he likes the most.*

Yes. Is not easy to recover back lepas confess. Sebab dah kena reject. Surely akan rasa sedih. Rasa sakit hati. Rasa tak puas hati pun mungkin ada. Apa yang perlu kau buat. Jangan lah sempitkan diri kau hanya kepada si dia. Pergi lah berkenalan dengan lelaki lain. Makes new friend tak kira lah on Facebook ke. Or other social network. Dah lama-lama nanti perasaan sayang kau kat si dia akan hilang. Percayalah..

Jangan lah duduk melangut tunggu dan berharap pihak sana make a first move. Kalau macam tu sampai kiamat pun si dia tak kan tahu kau pernah suatu ketika dulu sayangkan dia lebih dari seorang kawan. If you love him. Go for it. Confess it. Don't regret anything after you confess. But you should proud to yourself. At least this kind of act not all girls have the courage to do it. And this experience you gain makes you a stronger girl. p/s: jangan plak pergi confess dekat bini or laki orang. kah kah kah

credit: semua gambar dapat dari Tumblr.

Ulasan

Anisa berkata…
stop waiting??

ergh...
aisyah sakaria berkata…
belum ada kekuatan lagi nk confess. haihh.
Tanpa Nama berkata…
5 kali jumpa org berlainan, 5 kali confess.

oh.em. gee. tanpa sengaja aku dah bocor rahsia2 aku kat sini.
Tanpa Nama berkata…
so sweet~!
Tanpa Nama berkata…
bila dah confess,tak perlu nak terpikir2 lagi di masa depan pasal situasi "what if".

takkan menyesal.sbb jawapab dia dah tetap samada ya atau tidak.
Tanpa Nama berkata…
great!! confess saja! kalau malu, bagi hint yang kita suka dia. tp kalau dia buat dunk je dan kita juga sudah penat menunggu itu merupakan masa yang sesuai untuk angkat kaki dan blah saja.

well,aku sgt setuju hampir 100% dgn entry ni.

tp kepada sesiapa yang sanggup menunggu, tunggu saja lah kalau korang rasa it's worth it. (:
Kak Long berkata…
i've done once.
perasaan? sangat2 lega lepas tu, sbb perasaan yg kite tanggung sorg selama ni kite dah share dgn dia. jadi xde lah main ats angin lagi.. dulu sy pon pk byk kl sgt sebelum confess, 3 taun wooo..bru brani confess.. tp alhamdulillah, xde lah terlalu lambat dlm kes sy ni :D
i am totally agree with this. bukan sbb pengalaman sy sahaja, tp sbb ianya munasabah kalau difikirkan betul2..
nayzaharyfaz berkata…
ade sorg mamat ni, i xde la ske sgt at first, tp die ske rapat2 ngan i, i pn layan je la. ktorg mcm maen tarik tali tau. there was one time yg die beriya nk tau my feelings. tp i x ngaku la. jual mahal konon. but then 2 bulan lps i confessed. rase lega giler.. tp die reject i! !@#$%^& tp we're still good friend. *of course la still syg kan*

pengajaran, jgn jual mahal, confess je, before it's too late. xmati pon!
Lili Sakina berkata…
setuju, sebab i tak minat nak main tarik tali...jiwa tak kuat main tarik tali, tapi strong untuk confess
inna_risna berkata…
mcm kisah inna, selama ni kteorang masing2 ego xnak mgaku perasaan masing2...
at the end, inna p confess perasaan inna kat c dia. well, everything going ok, sbb dia pn ada feel yg sma kat inna.
so, as times moves along, kmi get together until now. jd, lebih baik pergi confess perasaan drpd bmain dgn teka teki yg xsudah...:)
Che Cha berkata…
Hai Amoi,

Thanks for writing this entry. Aku suka entry ko sbb ko tak condemn pun the girl yg make confession. Coz it is never easy to do it.

Ermm. For me, most importantly confess bile dah confirm feelings kite kat dia. Tak salah pun confess unless we do it right.

Bukanla kite stalk dia 24jam, call dia every minit n msg dia cam ko xpaham bahasa ke gua xnak kawan ngan lu pon. Ha camtu. (aku no phone dia pon xder...heee)

And just to tell, bile gurl tu buat confession, bukan sebab dat girl tu BERANI NK MATI, DARING oR KAMIKAZE...tpi sbb dia nk dat guy tau yg mmg dia tulus ikhlas dari hati, yg dia dah fall for him. Ntahlah. Mungkin sbb cara aku pun camtu. =) Cuma, dia x reply my feelings. But still befriend with me. Syukur. Hehe.

Papepun, jgn lupa buat sunat istikharah n solat hajat bile pasal hal jodoh n feelings ni. Coz kite tatau future kite dengan dia. Mungkin masa ni dia xde hati, tp sok lusa, tahun depan? Kite tak tahu.

Jaga perasaan tu leklok, lindungi dari maksiat, nafsu2 jahat dan godaan syaitan. =)

Oh n just want to share...takde istilah Perigi Cari Timba dalam Islam. tu adat melayu je cakap.


Love your entry =)


ps: Mr. Tett, the one n only. -from far-
nohfee berkata…
waaah~~ bahaya betoi confess2 ni. aku m;amalkan

"if u love someone, let her/him go, if he/she comes back to u, he/she is yours, if no, he/she never was"

hahah. aku taw, this is stupid.
Che Cha berkata…
hehe nohfee, that's not stupid. that's...er love? hehe

=)


err but somtimes, i do feel stupid. still aku de rasa special kat beliau. gaagagagaaa

~right here waiting / richard marx ~
TheBentPencil berkata…
erk!
ni cam....cam ko baca draf aku jek dalam terfaktab.
pasal nak confess kat orang tu.
okeh aku delete.

*larikkk*

by the way, entri best.
AlexiaAqram berkata…
@The Poyo Me

dia ada cakap dia ada baca hari tu.

aku dan hellioz nak hadapkan dia ke peraturan mesyuarat 143 akta membaca curi-curi yang jika bersabit boleh di hukum berbogel di tengah awam.
TheBentPencil berkata…
patut la perenggan lari sikit time ak edit balik ritu. ahaksssss!!!

ahaks. ak tak nak baca korang2 punya yang dalam draf. sebab ak nak kasi seprais kat diri ak. budut tak? hahaha

anyway, no hal. tu pendapat aku je. aku memang anti confession sebab jiwa aku jenis praktikal. so untuk mengelakkan dua entri dengan pandangan saling bercanggah, lebih baik aku delete. heee

p.s. maaf ye tuan auz. msti ko trase.
Che Cha berkata…
Uix tak paham aku zati? terasa amende? adakah ko yg terasa sbnyer? hoho

by the way, baru ak tahu ko anti confession sbb jiwa ko praktikal? ahax.

sebelum ni cakap xde hal pon orang nk confess2? nk juge aku baca post ko sal confession ni sbb before ni ko penah cakap nk post pasal confessionkan ? ko xpatot delete. hoho.
Amoi berkata…
hye hye hye!

saya penulisnya.

err. aku tak pernah amik idea orang untuk tulis entri. aku dah tulis lama dan dalam draft rojakstory agak lama lah tersimpan. I wrote this long time ago. But I never published it on my blog.

cheers.

:D
TheBentPencil berkata…
ohai amoi!

takde la ak nak kate ko amik idea ke apa,cuma post ni membuat ak sentap kejap, seolah2 amoi da bc ak pye n kasi pendapat versi dia pulak. eh rupanya kebetulan je kita pikir isu yang sama.


@auz: not that i ENTIRELY hate people who confess, i just think that there are a small percentage of people who can, and who should.

ye, itulah post yg aku janjikan. tp lebih baik ia didelete. sebab ak rs tu lebih kepada pendapat orang yg mcm ak, yg x pernah confess. so mmg berat sebelah la pendapat ak sbb cuma berdasarkan org yg confess tp bukan ak.

post balik? er, nantilah. ak try confess ngan org di masa depan nanti, pastu ak buat post baru plak psl confession. hehehe
jjjjj berkata…
kalo kite dari awal tau si boy ni xmen cintan cintun, die just rapat ngn kite as a BFF but then kite confess, agak2 dapat +ve respon x?
Amoi berkata…
ms.cha
rasanya respon dia is no. Mcm tu lah boy tu lyn sy dulu. His ans still no.
Husky Pusky berkata…
@lu poyo: haha aku rasa aku pun terbaca post kau tu.
Tanpa Nama berkata…
sy confess kat bf org. dan bf org tu punye pasaan yg same.. baek ke buruk bnde tu?
Hellioz berkata…
@Tanpa Nama

ada baik ada buruknya
baiknya mungkin lu memang untuk dia

buruknya lu mungkin kacau relationship orang

bergantung pada keadaan
Tanpa Nama berkata…
lau da confess then sme2 suka tapi cz benua yg kami tggl skang berbeza cmne?try wt entri cinta 2 benua..pape pon blog ni best!!:)
mentega^^terbang berkata…
confess sampai kembang kempis hidung aku..haha..kat mesej je..tapi tu la..dia tade respons yg sama..juz kate OK & kate aku ni lucu..pulaks...yg penting aku dah confess...

tapi lepas confess then dia senyap sunyi..lama pas tu aku dah hilang rasa kat dia..pelik kan...
pupus berkata…
hohoho aku minat dia semenjak kami darjah 1 lagi smpai sekarang, da 13 tahun, tapi masih tak terluah2 lagi isi hati kat dia, masih tiada kekuatan </3
FEENA ZAIN berkata…
Aku rs aku sgt bmasalah bab2 perasaan ni..xtau psl pe... malu @ ego? segan kot.... selalu nasihat org, smua yg bmasalah dok share ngan aku...aku ni yg tolong handle msalah org...tp masalah aku, xdpt nk sttle... huhu
Lalala berkata…
hehe,, baru je confess kelmarin kot.. tapi okay je..kitorg still leh kwn n tergelak2.. tak tahu la nanti camne.. memang rasa lega lepas confess
Ara berkata…
aku juz pnh tny die dlu (kt ym pon, as we constantly ym each other more than actual talking face to face)..

aku tny die, 'kau ade pasaan kt aku x?'

die : hahahhhahaha...ko nih, wat lwk la...terbahak2 aku kt cni..cmne la ko leh tny cmtu...
die : eh, aku anggap ko kwn aku jela..kalo aku nk ngorat ko da lame da la..xde nye nk tgu lame2..

sooo...from my part, aku x confess lg...but i do notice, die kt ym lain, kt lua lain..dlm ym die sgt loud, tp in real life (kami mmg slalu bertembung), die sgt pemalu..die bertembung ngn aku die snyp je n mcm kontrol2..apakah? is he really dat shy? hoho..shud i confess already?
♥c!k Ann♥ berkata…
true confession can something lessen the burden in our heart..
wahahhaha
Tanpa Nama berkata…
aku tak pernah confess. tapi laki tu dah tau. aku pulak buat taktau je depan die. die tu pemalu. tp belakang die, ye aku sgt cintekan die. hm. aku rase mcm aku tak patot confess , kan? =.= sedihnyaa =8
Ara berkata…
@tanpa nama 23 Mei 2011 :

OMG! Situasi ko skrg sejibik dol mcm aku skg, siap td bru aku hupdate kt blog aku bagai psl crush aku ni, siap mmp2 lg..haha

Yeah, aku pn smpi skg mmg xconfess tp mamat tu pn da tau....tp tiap kali bertembung, mmg msg2 pn wat xtau kecuali ade hal btol2 pnting utk dicakapkan (kerja etc) but yeah..mcm hopeless tol aku ni kn? nape la xconfess2..hehe ;')
Tanpa Nama berkata…
bukan xmo confess,, tp x sanggup itk direject utk kesekian kalinya.. pedih & trauma.. hingga hilang keyakinan diri..
#foreveralone
*sob sob
Y_Y
nina berkata…
Aku dah jatuh hati dengan classmate aku. Aku dengan dia boleh dikategorikan kwn yg agk rapat sbb dia ada family conflict n dlm class tu aku sorang je tahu. dia kata dia percaya kat aku.

Ktorg tak berani ckp face to face. apa yg aku n dia selalu buat ialah msg n chat dlm fb je. Kalau ckp dlm cls pun malu2 xtau nk ckp apa.

Aku dpt num dia pun sbb aku mnta kat kwn aku. Memandangkan dia ni die hard fan k-pop, aku bg alasan aku nk copy cerita korea dr dia padahal aku nk berkenalan.

Dari awl part 1 (skrg part 2 je pun) smpai skrg aku suka kat dia tp aku tak tahu mcm mana nk bgtau kat dia.

Masa part 1 dulu aku prnh dgr yg kwn dia kata yg dia suka kat aku tp aku rasa diorg mengusik dia je.

Kwn2 trdekat je tahu aku suka dia. Kwn dia pun tahu tp aku tak pasti la dia tahu ke x.

Hmm aku tak tahu la mcm mana. Aku nk bgtahu kat dia aku suka dia tp aku tkot kne reject then dia xnk kwn aku dh.

Lgpun ktorg byk perbezaan. Dia pandai smua subjek tp aku ni setakat kira2 je aku reti. Kulit dia cerah, aku pulak kuning lngsat je. Dia dr fmly yg berada aku dr fmly biasa je. Dia digemari semua lectrr yg mngajar ktorg sdgkan aku nama aku pun lectrr tak prnh igt.

Rasanya ptot ke aku ambil risiko korbankan persahabatan ktorg utk aku confess kt dia?

Eh pnjg nya mcm aku tulis entry bru utk terfaktab, haha
nina berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
uchica berkata…
If you love him. Go for it. Confess it. Don't regret anything after you confess. But you should proud to yourself. At least this kind of act not all girls have the courage to do it. And this experience you gain makes you a stronger girl.

agreed! n i've done...

but tp die still confuse..mungkin sebab kami terlalu awal bercinta..berkenalan lepas sebulan terus bercinta...lps tu nak buat keputusan mula la terkial2 bila dah libatkan mak bapak...wuuuuuuuuT.T

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.