Cerpen Faktab : Long Distance Relationship/t.

Pehh. Kemaen lagi kan gua letak tajuk dalam Inglish. Saje lettew nak test power. Padahal, habuk pon tarak. Kehkeh. Okay, straight to the point. Gua sbnanye tak berniat pon nak menulis dalam masa terdekat. (kunun) Tapi, atas desakan dan permintaan adek-beradek gua dalam terfaktab ni, gua turutkan jugak lah permintaan beliau. Sape beliau? Biarlah rahsia. Yang penting, beliau kini berada di luar kawasan dan akan pulang dalam masa dua minggu, jadi biar gua ganti beliau menulis cerpen. Dah tahu sape? Shhhhhh. Hikhik.

Okay, gua sbnanye tak sehebat beliau untuk buat cerpen dalam menghurai sesuatu kes yang terfaktab. Tapi, gua akan cuba yang terbaik untuk menghuraikan pasal long distance relationshit. Ehh. Maksud gua, relationship. Shit tu untuk lu orang yang terfaktab je. Kehkeh.


"Kau ni cubalah percaya sket kat Intan tu. Aku tengok dia bukan main baik lagi. Mana ada layan laki lain pon. Kalau setakat aku ni, semua orang tahu kot yang aku ngan kau dah macam kembar lain mak lain bapak. Dia pon aku dah anggap macam adik aku sendiri," ujar Kimi cuba menenangkan Fendi dan dalam pada masa yang sama cuba memenangkan Intan, kekasih Fendi.

"Aku bukan tak percaya. Tapi, yelah. Kitorang kan dok jauh. Manalah aku nak tahu kot-kot dia main cintan ngan laki lain belakang aku ke kan," Fendi cuba membetah.

"Haaa. See? See? Aku bukan tak percaya kepala jimbit engkaulah! Dah kalau kau ragu-ragu atau takot dia curang, maknanye still tak percaya la tu. Kalau kau percaya, mesti benda tu takkan terlintas langsung pon dalam pelehot kau yang dah banyak negatif daripada positif tu."

Fendi termenung demi mendengarkan kata-kata Kimi sebentar tadi. 'Eh. Tapi apehal mamat ni pulak yang lebih-lebih back up si Intan? Entah-entah... Isk. Astaghfirullahalazim... Macam mane aku boleh terfikir sejauh tu,' bisik hati kecil Fendi.

"Haaa. Kau jangan ingat aku back up Intan sebab aku ada pape ngan dia pulak. Kau ni bukan boleh."

'Ehh. Macam mane dia tahu apa yang aku fikir?'

"Aku tahulah kau tu. Bape lama dah kita kenal, bro. Dah. Dah. Toksah dok fikir bukan-bukan. Aku kalau nak cari awek pon, takdenye aku tergamak nak amek awek orang, bro. Lagi-lagi orang yang aku rapat. Macam kau."



Memang susah nak percaya kalau dah duduk berjauhan dengan orang yang kita sayang. Tapi, bukankah kepercayaan dan kejujuran itu penting? Kalaulah si Intan tu nak curang, takyah belakang Fendi, depan-depan pon dia boleh curang. Itu KALAU DIA NAK CURANG lah.

Lagi satu, buat apa lah nak dok curiga sangat. Kalau dah sayang, takdenye hati ni boleh pegi melayang ke orang lain. Taknak percaya, sudah. Nama kau dolah. Errrr... Sambung sendiri la yek. Hihi.


"Hello, Fendi? Kenapa lambat angkat phone?"

Ulasan

Nurul Ayu berkata…
betol la tu..yg penting percaya kalau tak percaya tak payah kaple..senang habis cerita..=p
Tanpa Nama berkata…
kepercayaan. dan aku mendambakan kepercayaan itu sebenarnya.
Tanpa Nama berkata…
Kalaulah si Intan tu nak curang, takyah belakang Fendi, depan-depan pon dia boleh curang. Itu KALAU DIA NAK CURANG lah.

tak setuju. selalunya kes curang mesti la belakang2. kalau depan2 kompem kena tempeleng dah bro~ haha ok tak aku panggil bro?

lumrah manusia nak ada orang yg dia syg di sisi dia. LDR (bukan long dick reduction oke) ni orang yang kuat ja leh teruskan bro.haha
AlexiaAqram berkata…
hmmm.

LDR hanya sesuai untuk org yang kuat bersabar. series. nah, cua try baca.

http://lensarosak.blogspot.com/2010/04/love-lesson-for-man-103.html
Unknown berkata…
macam mana kalau dia memang tak curang, tapi hati dah tawar kerana long distance?

terfaktab jua. dem.
Yatre Hayati berkata…
Aku failed in ldr. So sad :(
bukan penggoda berkata…
ayue: takyah kapel. kawen je tros. hikhik.

matahari: itulah pasal. gua syak sume org pon mcm mendambakan kepercayaan tu. tp, itulah yg susah nk dpt. kehkeh.

ceghap: sbnanye waktu gua tules tu pon gua ada trpk centu. tp, klw pesen yg nk curang dpn2 tu mknenye dia dah mmg taknak ngn kapel dia. gua rase la... huuu.

AA: ini permintaan la boss. gua terpaksa tunaikan. hehehe.

tipah: boleh jd juga klw centu. pk. next entry, gua up kan pasal ni k?

yatre: lu failed x in dslr? ok. takde kena mengena. heeee.
Kak Long berkata…
1st time komen ni..tehehe rsnye mmg kepercayaan atr 1 sm lain tu jd faktor dominan dlm LDR ni. Lainlah kalo mmg org tu berubah hati, may be terjumpa org lain yg die btol2 suke.. Tapi kalau dah jodoh tu, mmg xlari lah kan. Jarak tu hanya menunjukkan sejauh mane cinta tu boleh pergi~
A.I berkata…
PJJ... ouh susahhh!
yep percaya sgt pentingg, tapi... susah!
and aku penah 3 bulan jek itu pon dah susah payah. haha
Yuyu Johanna berkata…
Weyh korang...aku dah lame follow blog korang ni.selalu dok usha terfaktab ni.terbaek!

aku just nak share something la.aku ade pengalaman gak long distance relationship ni.nape ea kalo couple kite wat something wrong belakang kite,kite dpt dapat rase?tapi kite simpan je rase x sedap hati tu sampai la satu hari terkantoi terang terang.bukan sekali,tapi 2 kali.bukan 2 kali je,3 kali kot.eh eh, bukan 3 kali je.tapi berkali kali la sampai aku pun dah lali.perlu ke nak percaye lagi?
AlexiaAqram berkata…
@Yuyu Johanna

apa yang BF kau buat sampai terkantoi tu? dia keluar dengan perempuan lain? dia couple dengan perempuan lain?
Yuyu Johanna berkata…
haha.mcm2 la beb.camne kalo die create satu peraturan yang aku tak boleh buat, tapi last2 die sendiri yg langgar peraturan yg die buat pastu kantoi lak dgn aku..hadoyaiii.camne lak tu?

pastu janji nak berubah,xnak buat lagi.n now,aku just tgk & lihat jauh mane die nk berubah.
TheBentPencil berkata…
@yuyu

being in a relationship makes you psychic?
oh wau.
gotta go find myself some single ppl...
Tanpa Nama berkata…
ala, kalau sayang punya pasal. yang jauh dekat di hati.
bukan penggoda berkata…
@anon: itu klw syg. klw melayang? hahaha.
ayin masliza berkata…
suka yang niii... sebab kena batang idung sendiri kay....saya dah 6 tahun hidup jauh ngan hubby.. dia kat france, saya kat KL.. jauh tu... banyak perngorbanan dan terkorban.. bila orang tanya ko percaya kat laki ko? 'saya jawab saya percaya... macam mana ko percaya? ntah..
betul kalau dah gatal namanyer depan kita pun dia gatal kan..ikut individu tu la.. tahan digoda tau tak.. kengkadang lelaki sekeliling ni pun macam haram jadah jugak taw.. dah tau laki kita jauh, dia test market dia plak.. hantar sms lucah malam2... so kena sabar lah.....korang tau kan, naper lelaki haram jadah ni suka ngorat bini orang.. sebab kalau jadi apa2 dia boleh lepas tangan... laki macam tu, elok kena panah petir jer..
bukan penggoda berkata…
@ayin: wow! 6tahun? gila lah! all the best for u then. smg tros bertabah k. :)
ayin masliza berkata…
hhhaaa thanks dear... next year dah tinggal sama..berdebar gak ni, mcm pengantin baru plak rasanya... ngehhh.neghh....if u ada long distance rlship camni...i buleh bagi tipsss.. yg betul2 jauh arr.. setakat kl-melaka tu, tak kira hheehhee...
Meister berkata…
adui... PJJ (Perhubungan Jarak Jauh).. Aku ngan member lg ske ckp PJJ.. Keep in Malay.. Ahakz..
really wat aku kecewa..
x sampai sebulan die da jumpe org baru..
Hmm.. NO Matter.. Life Goes On..!! MMg terfaktab aku kat sini..
Tanpa Nama berkata…
bleh tau x pe tips yg bgune tu ayin...~~~
yunZatie berkata…
seriyes. memang aku penah baca entri ni.tapi tak ingat kat belog mane. kau ingat?
Wid Skyline berkata…
kakak aku yg duk keje tu wat PJJ..
tapi PJJ dia, Pengajian Jarak Jauh..
ish3~~

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.